tisdag, mars 09, 2010

8 mars- internationella kvinnodagen

Jag minns många internationella kvinnodagar som min vän lisbeth var medarrangör till.
Kanske var det så att jag visste inte vad internationella kvinnodagen var förrän jag träffade Lisbeth som med entusiasm och glädje varje år tog tag och gjorde eller bidrog till att kvinnor träffades, bytte erfarenheter och denna dagen på året blev styrkta i ett särskilt systerskap, fylld av glädje och energi.

Lisbeth dog alltför tidigt 1996 efter en tids sjukdom.

Internationella kvinnodagen behövs, det är en viktig påminnelse om att jämställdhet måste steg för steg vinnas.

Det som jag anser vara angeläget just nu för Sverige är kvotering till bolagsstyrelser under en övergångstid. Detfinns kvinnor med kompetens och vilja, redo att gå in i bolagsstyrelser. Männen vågar och ser ännu inte den resurs och kraft som en styrelse med både män och kvinnor har.

Det är också hög tid att föräldraförsäkringen blir inviduell och därmed blir likställd andra sociala försäkringar.

Hemma sa maken lite urskuldrande att "vi firar inte kvinnodag va!" och det har vi aldrig gjort, däremot firar vi varje år förlovningsdag, hjärtans dag och bröllopsdag. Kvoten är därmed fylld, kanske är det i huvudsak inte är jag, kvinnan som står för hushålls arbetet, det är ju makens område!
Det betyder också att han har betydande makt över matinköp, kök och matlagning.

Inga kommentarer: